LEI-kode

Handler din virksomhed med værdipapirer, skal du have en LEI-kode

Ændret lovgivning fra EU gør, at din virksomhed nu skal registreres med et LEI nummer for at kunne handle værdipapirer. Hvis man ikke har en LEI-kode, vil det være umuligt at handle værdipapirer efter 1-1-2018.

 

Der er deadline for bestilling af LEI-koden pr. 1.12.2017.

 

Hvad er en LEI-kode?

 

LEI-koden er en standardiseret kode på 20 karakterer, der består af både tal og bogstaver. Den gør det muligt at identificere virksomheder globalt.

 

Hvordan opretter du en LEI-kode?

Virksomheden opretter en LEI-kode ved at kontakte en LEI-udbyder. Udbyderen validerer oplysningerne om virksomheden og udsteder herefter koden.

 

Der findes endnu ikke en dansk udbyder, så virksomheden skal kontakte en udenlandsk udbyder. Den fulde liste over udbydere kan findes her: LEI udbydere.

 

Når virksomheden har oprettet LEI koden, vil den have to identifikationsnumre: CVR-nummer og LEI-kode. Herudover, vil finansielle virksomheder under tilsyn ved Finanstilsynet også have et ID-nummer, der bruges ved indberetninger til Finanstilsynet.

 

Læs mere om LEI-koder på Finanstilsynets webside.

Jeg ønsker at blive kontaktet

Felter markeret med * er påkrævet.

Find din revisor

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvorefter du vil modtage nyttige og faglige informationer samt spændende nyheder direkte i din indbakke – BRANDT viser vej...

Brandt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvorefter du vil modtage nyttige og faglige informationer samt spændende nyheder
direkte i din indbakke.